onsdag 24 september 2008

Jag är äldre än Ragnar

Ragnar, farbrorn som inte vill va stor.

Det här är Ragnar, han jobbar på kontor.
Han fyller 33 i maj och har 45 i skor.
Det här är också Ragnar i Ragnars fantasi.
Ju mer han tänker på det ju yngre vill han bli.

För tänk om han var tio eller kanske bara sju.
Då skulle han va' ute och leka nånting nu.
Så brukar Ragnar tänka när han sitter på sitt kontor.
För han är faktiskt farbrorn som inte vill va' stor
Ja, han är faktiskt farbrorn som inte vill va' stor

När jag var liten så tittade jag på Ragnar, mannen som inte vill va stor och tyckte han var skiiiitgammal. Som gatan. Han var nästan äldre än mina föräldrar. Han representerade vuxenlivet. Tråkigt, ensamt och ospontant. Jag ville aldrig bli vuxen och att vara över trettio verkade ju vara rena döden.

I dag är jag 33 år, jag är alltså äldre än farbrödernas farbröder, jag är gammal. Jag är ändå lite lik Ragnar för jag är lika nostalgisk, men inte till barndomen, mer till ungdomen och tonåren. När jag tänker på att jag är äldre än Ragnar så känner jag mig nästan äldre än jag brukar och något som gör att jag känner mig ännu äldre, är det faktum att när jag pratar om Ragnar, farbrorn som inte vill va stor, så är det ingen som vet vem jag pratar om. Jo, de som är i min ålder, men de jag brukar umgås med är runt tio år yngre än vad jag är och dom har ingen aning om vem Ragnar är. När jag nämner "magister Flykt" så ser de lika frågande ut. När jag suckar lite och säger "Kalles klätterträd" då skiner några upp.


Med detta vill jag säga att jag är gammal jämfört med de jag umgås med, men jag blir aldrig äldre än vad jag känner mig även om Ragnar nu råkade bli det.









4 kommentarer:

  1. Ey! Jag kollade på Ragnar när jag var liten!!

    SvaraRadera
  2. VA! men varför har du inte sagt något då =o alla jag pratat med har tittat på mig som om jag vore ett ufo.

    SvaraRadera
  3. Nä men du svarar ju inte mobilen när jag ringer :p

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive