torsdag 28 augusti 2008

I bakningstagen

Jag läste ett recept på äggmuffins inne hos Anna J D Jacobsson och tänkte att det där lät ju perfekt att ha som mellanmål. Eftersom jag ska sitta på ett tåg i morgon och därför kommer ha lite svårt för att slänga ihop en xtravaganza chokladdryck i den typ av inrättning, tänkte jag att det ju är ett ypperlift tillfälle för en äggmuffin eller två.

Sagt och gjort, jag plockade fram ingredienserna och satte igång.

Jag halverade dock receptet och körde alltså fem ägg osv samt att jag bytte ut vispgrädden till matlagningsgrädde. När jag stekte baconen så kändes det som det skulle vara ännu godare om man hade champinjoner i också. Jag hackade upp lite sånna och slängde i stekpannen och frästa upp. Efter att jag hade blandat ihop allt skulle jag hälla upp i formar och där gick det inte riktigt så bra längre.

Formarnas kanter var alldeles för svaga så de spillde ut sig över plåten. Det luriga var att det inte spillde ut sig direkt utan att kanterna långsamt fällde sig så jag hann fylla mer än en innan jag upptäckte problemet.

Som tur var hade jag aluminiumformar hemma också så det gick att genomföra bakprojektet i alla fall.Utlåtande: helt underbara! Jag har ätit två till mellanmål och jag skulle lätt kunna sätta i mig två till, men jag ska hålla mig tills i kväll då jag ska prova att äta två kalla och se om de är lika goda. De var verkligen matiga och smarriga, jag rekomenderar alla att prova dom goda bakverken.

10 ägg
1 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost
2 pkt bacon
en burk inlagda champinjoner
peppar, italiensk salladskrydda, örtsalt och oregano eller pizzakrydda.
Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet och hacka champinjonerna i små bitar och stek.Blanda baconen och champinjonerna med äggröran, peppra, salta och salladskrydda.
Häll sedan smeten i muffinsformar (rekomenderar hållbara gärna i aluminium)
In i ugnen i ca 175 grader i 15 minuter. Ta ut muffinsarna och krydda med oregano eller pizzakrydda på toppen och sätt in plåten igen men höjj till 200 grader och sätt på grillen och låt dem få färg i fem minuter.

Hepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive