onsdag 27 augusti 2008

Homosexuella blodgivare göre sig icke besvär

uppenbarligen...

Jag satt i lungan ro och läste i Örebroar'n när jag hajjade till litegrann. Enligt bodgivarreglerna så står det så här"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man - Får inte ge blod"

Känns inte det lite väl mycket trettiotal på något sätt? Jag tycker i alla fall det.
Jag läser vidare i artikeln att regeln fått kritik, konstigt... och att socialstyrelsen nu har kommit med ett förslag att en man som har haft sex med en annan man inte får lämna blod i ett halvår efter den sexuella upplevelsen. Hm, ja det var väl jättebra!!! (läs in ironin i det där)

Jag kan se framför mig hur en ung honosexuell man säger till sin stadige homosexuelle partner, som han haft en monogam relation med under de senaste fem åren, "jo, jag har planerat in att jag ska lämna lite blod så vi kan väl avstå från våra sexuella kärleksbekräftelser under sex månader, tja kanske lite till, för jag tänkte nog lämna lite extra när jag ändå har sexuellt uppehåll. Hoppas det är ok"

que?

Vad säger att denne man, bara för att han har intimt umgänge med en annan man skulle ha större chans att få aids än en heterosexuell. En homosexuell man som har ett stadigt förhållande under en längre tid har väl ändå mindre risk att få sjukdomar jämför med en heterosexuell man som ligger runt som bara fan? Men det står det inget om.

"
Det är en mycket liten öppning och kommer inte att ha så stor praktisk betydelse. Men det är ett stort principiellt steg. Personer med denna läggning har hittills varit helt utestängda från att lämna blod och känt sig diskriminerande. Nu öppnar vi för äldre homo- och bisexuella män som inte har något sexliv längre, säger Johan Carlsson, avdelningschef på Socialstyrelsens tillsynsenhet."

Jo, ser man det så så visst, men jag måste nog säga att man är tacksamt för jävligt lite och att diskrimineringens dimma ligger jävligt tjockt över lagförslaget.

"Jag som är gift med en man och har ett aktivt sexliv kommer inte i fråga som blodgivare. En del skulle säga att det nya förslaget också diskriminerar men det tycker inte vi i RFSL för när vi ser tillbaka historiskt är det i vår grupp som de flesta hiv-fallen finns. Och den stora gruppen som blir smittade i Sverige är män som har sex med män – även om antalet fall ökar bland prostituerade, konstaterar Sören Juvas."

Ok, jag kan gå med på att det han säger kan stämma, men jag tycker att det borde kunna fungera lika bra med "haft ny sexpartner - vänta 3 månader" I artikeln inne på RFSL talas det om hur mycket lättare det är att få HIV via analsex jämfört med vaginal sex och det kan jag inte uttala mig om, men nog fasen kan man inte få HIV inom en stadig relation om ingen av personerna har HIV om man så hade nässex. Om båda inom förhållandet kan testa sig och om de båda är gröna så borde det väl inte vara några problem. Om någon av dem har ett snedsteg, ja då får de väl ha en karens, testa sig igen och se.

RFSL får säga vad dom vill, de kanske är för vana vid att bli diskriminerade, man jag tycker det är diskriminerande att utesluta en grupp på grund av sexuell läggning och inget annat än den sexuella läggningen och där med basta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive