onsdag 20 augusti 2008

Att testa maken och Magnuz

Jag skulle göra ett sånt där fånigt föräldratest på min make och Magnuz ur en föräldratidning. Så här gick det till:

Fråga ett handlade om att man måste flytta och lärarna anser att det bästa är för barnet att byta skola till en mer närbelägen. Alternetiven karlarna hade att välja mellan var:
1:protestera mot lärarna och vägra låta barnet byta skola
X: byte är bra för barnets psykiska hälsa
2: vad lärarna än säger är bra.

Vad svarade karlarna?
M: hur gammalt är barnet?
J: det framgår inte
P: det var något av det mest idiotiska jag hört.
M: vad vill barnet då?
J: framgår inte.
P: det var något av det mest idiotiska jag hört.
J: men välj något nu då
M: C
J: C finns inte
M: men jag tar väl ettan då för då tänker jag i alla fall på vad som är bäst för barnet.
J: men det gör du väl på X också?
P: jaha, är du partisk? Du vill att vi ska välja X för du tycker den är bäst.
J: välj bara nån nu! Vad skulle du göra?
(han valde, efter mycket tjafs fram och tillbaka, X)

På det sättet höll det på hela tiden. Motfrågor angående ålder, vad barnet själv tyckte och tänkte och vad som faktiskt var bäst för barnet och dom ansåg att ingen av frågorna hade rätt pedagogiskt svar eller att någon av dem tog hänsyn till vad barnet själv ville. Totalt asgarv bröt ut vid frågan om barnet, när det började i sjunde klass, skulle få cykla själv till skolan eller inte. Jag håller med, lite löjlig fråga och alla svaren var en aning överbeskyddande.

Magnuz blev i alla fall en målmedveten pappa och maken min blev laissez faire, lite slapp alltså.

De gav testet betyget: "Aktiva-magasinet med koll på skolan" *asg* och så kastade maken tidningen i soperna och sa "det är vad det testet fick för betyg."

1 kommentar:

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive