onsdag 23 juli 2008

Inte min dag

Idag tänkte jag vara duktig och kreativ och få så mycket som möjligt gjort. Min plan var att tvätta, klippa gräset, hänga tvätten, laga lunch, skura ur barnens pool och sedan fylla den med vatten så dom kunde bada i de härliga värmen. Medan barnen skulle hålla sig upptagna med badandet så skulle jag kunna gå lös och måla fasade precis bredvid.

Sagt och gjort, jag satte på en tvätt och körde igång gräsklipparen. Under tiden jag klippte hann sonen komma ut och domdera med mig som om han vore Julius Cesar och jag hans slav ett antal gånger. Han skrek att jag skulle komma in och läsa på teven vad som stod, medan han spelade. Jag vart tillslut förbannad och gick in, stängde av spelen och för att avsluta sonen fullständiga utbrott som gick ut på att han med uppspärrade ögon och med hög röst upprepade "Jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela jag vill spela" tog tag i honom i armen och sa åt honom med bestämd stämma att nu räcker det!

Han fick förstått att det inte skulle bli något mer spelande på resten av dagen och inget mer överhuvudtaget förrän han skärpte till sig.

Jag gick ut igen och fortsatte klippa tills gräsklipparen fått för sig att den ville vila lite. Att klippa gräsen vill jag bara påpeka inte bara är att gå fram och tillbaka med en gräsklippare, oh nej! Man får räkna med att få saker utsprutade på smalbenen med jämna mellanrum eftersom en massa saker gömmer sig i gräset som pinnar, äpplen och en och annan legobit. Sen är gräsmattan fylld med saker som inte går att bara plocka bort som, en tömd pool storlek mega, ett picknickbord i trä och en hel del leksaker som barnen spritt ut. Man får flytta saker fram och tillbaka under tiden man klipper samt att man är tvungen att klippa runt saker som rutchbana, sandlåda, äppelträd eller dylikt.

Eftersom gräsklipparen inte fungerade tänkte jag att jag kunde fixa barnens pool och se om jag skulle få igång gräsklipparen senare och det är här som dagen gick åt helvete!

Vi har inget ställe för vatten utomhus utan är tvugna att koppla in vattnet i källaren och dra den genom hela källaren och ut genom dörren. I källaren har vi tusen ting som leksaker, papper, böcker och kläder. Jag var tvungen att dra slangen genom detta bråte. Jag börjar köra igång vattnet, det funkar bra tycker jag tills trycket helt plötsligt försvinner. Attans också tänker jag och ser framför mig att det står och sprutar vatten i hela badrummet men ack så fel jag hade.

När jag kommer ner så hör jag att det porlar vatten men inte i badrummet utan i hallen. Fanfanfanfanfanfanfanfan!!! Nä slanget sitter fast som den ska inne i badrummet men däremot har det blivit ett stort hål??? mitt i slangen och ingen kan väl gissa var? JO men visst!!! Precis över lådan med mina skolböcker som nu formligen badar i vatten! Jag får av vattnet och går sedan därifrån för jag blir så upprörd att jag inte vet vad jag ska göra. När jag kollar efter senare så ser jag att vattnet rinner ut i avloppet men minst två böcker är helt ohjälpligt blöta.

Det är nu som vissa saker blir väldigt jobbiga för en person som ganska nyligen slutat röka och som går på diet. Det enda jag ville just för tillfället var att tömma en stor påse godis, dricka minst en liter cola och röka cigarett efter cigarett!

Hur kommer det sig igentligen?

Efter detta har dottern gjort allt i sin makt för att klampa vidare på de redan hårt anfrätta nerverna. När jag sa till henne att vara kvar på baksidan så jag kunde klippa så skrek och slogs hon för hon ville gå in och när vi skulle gå in så slogs och skrek hon för hon ville vara ute. Sen är det sånna där småsaker som jag inte tänkt på om det inte vore för storkatastrofen, som att man fastnar i saker, att tvättvindan trasslat sig och att fingrarna hamnar i gamla äckliga mjölkglas när man försöker fixa med disken.

Och nu sitter jag här, efter lunchen, alljämt hungrig eftersom jag inte blir mätt på maten nu när jag dieter, extremt röksugen och med skafferiet fullt med pepparkakor och rökande grannar.

Om jag inte gått och rökt eller småätit när denna dagen är till ända så är jag värd ett pris av något slag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive