tisdag 24 juni 2008

lyckad grillning

Idag grillade vi och firade Magnuz trettioårs... förlåt, tjugofemårsdag.
Magnuz hade redan fått födelsedagspresenter av oss som ni kan skåda här men han fick ytterligare en present idag. När Magnuz är hemma hos oss brukar tebryggaren puttra hela tiden. Vi kan hälla i oss tre kannor utan större problem, tillsammans. Ett utav det första jag brukar säga är: "Får jag ställa en dum fråga?" vilket följs av "ja tack jag tar gärna en kopp te" från honom.

Därför tyckte jag det kändes helt naturligt att berika hans kök med sex temuggar med lite fina ordspråk och visa ord från olika kända personer.


På ena sidan gjorde jag det kinesiska tecknet för te.
jag hittade det på internet så jag kan inte garantera dess äkthet.

För er som inte kan se vad det står:
vänster: "drycken är som den skönaste dagg från himlen" - Lu Yu
Höger: "Den som förlorat allt har dock sitt te kvar" - Kinesiskt ordspråk


vänster: Vägen till himmelriket går förbi en tekanna" - Ryskt ordspråk
Höger: "NÄr man har te finner man sig tillrätta även under en gran" - ryskt ordspråk
(ups såg att tryckfelsnissen varit framme på muggen, gud va pinsamt)

Vänster: "Jag är på intet sätt intresserad av odödlighet bara av hur te ska smaka" - Lu T'ung
Höger: "Ett samtal utan te är som en natthimmel utan måne" - Turkiskt ordspråk

Nu kan han dricka te till förbannelse där hemma :) kanske få komma över och hjälpa till nån gång.

Annars var det en trevlig kväll. Jag stod i köket och förberedde från klockan halv tre ända fram till klockan sex då folket kom. Jag gjorde fyra laxspett och fyra kycklingspett, ett vitlöksspett och ett vitlök/annanas/champinjonspett. En coleslaw och en vanlig sallad. Maken åkte i skytteltrafik till affären eftersom vi glömde handla en massa saker hela tiden.

Alla åt och hade jättetrevligt, eller så spelade dom väldigt bra. Maria hade gjort världens godaste chokladkaka, fast dottern länsade den mest på strössel. Jag tog om... *skäms* tre gånger. Men den var gudomlig. Maria, ge mig receptet!

Nu sitter maken och magnuz i soffan och glor på film och väntar på mig. Jag ska väl skynda mig in och dricka mitt te och glo på film. I morgon blir det parken zoo med barnen och mamma. Det ska bli trevligt!

God natt mina vänner

1 kommentar:

  1. tack för en väldigt trevlig kväll! vi spelade inte! klart att du ska få receptet!

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive