onsdag 30 april 2008

Så äntligen var det dags

Jag har ju redan berättat om min så kallade "porrsurfning" som jag ägnade mig åt under min stränga diet. Den sida jag har hängt som mest på har ju varit "vägen från 137 kilo" som varit riktigt tillfredställande och samtidigt plågsam för mig. Jag har nu äntligen fått chansen att prova en av de rätter jag så gärna velat sätta tänderna i, fresta gommen och reta smaklökarna med. Just precis, kesoplättarna!

En stor skillnad mellan mina plättar och hennes plättar är det att jag inte tål tomater och det gör att min tallrik blir en aning färglös i jämförelse (kan även ha att göra med min mobiltelefonkamera, vem vet). Nu till min upplevelse:

Det var inga problem att steka upp dessa underverk, det var faktiskt riktigt lätt. För de som inte orkade följa länken och läsa hur man gör, så kan ni få en snabb uppdatering här. Tag en liten burk keso med smak av oliv och fetaost. Mixa den och kör i hop det med två ägg och två matskedar dinkelmjöl. Stek sedan på medelvärme. Till detta tog jag (istället för tomatsallad) bara creme fraiche blandat med pressad vitlök, svartpeppar och oregano och så en god sallad av isbergssallad, gurka och paprika till.

Innan jag stoppade den i munnen så var jag osäker. Jag hade ju sett fram mot detta ögonblick så länge, jag hade redan fantiserat ihop hur gott det skulle vara. Tänk om det nu inte skulle vara lika gott som jag fått för mig att det skulle vara. Besvikelsen skulle ju vara så total. Jag var nästan rädd för att smaka, jag tvekade men sen... sen... sen... tog jag en mumsbit och det var...

fullständigt underbart!!! (hörde ni mössens hurrande i bakgrunden?)

Det var precis så gott som jag trodde att det skulle vara och det var ju så enkelt. Det har nu blivit en av mina favoriträtter, tror jag, åtminstone i dag. Med tanke på att mitt smaksinne är lite lätt vridet och stört efter dieten så ska jag inte ta dess signaler för sant, allt smakar ju gudomligt nu när man inte fått äta på ett längre tag. Men maken tyckte ju också det var gott och snodde två plättar av mig, dottern rynkade på näsan däremot, men jag och maken har lite likare smaksinne än jag och dottern.

När jag ätit upp plättarna åkte jag till universitetet och hälsade på några kompisar men det var inte alls lika kul som att sitta hemma hos familjen och dricka te och mysa så jag åkte hem igen.

2 kommentarer:

  1. Det ser himelskt gott ut.. får ta å testa en dag.. Spännande!!
    Mia

    SvaraRadera
  2. ska testa på tisdag.. plättarna alltså ler.. ska bli spännande!!
    Miaaaa

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive