onsdag 9 april 2008

Ambivalens

Inom MI - Motiverande Intervju, eller Motiverande samtal, använder man sig bland annat av en slags cirkel. På ruta ett i den cirkeln så tycker man att allt är bra, man är i förnekelsestadiet kan man säga, sen börjar man känner att något inte riktigt är bra och så är det någon mer anhalt i cirkeln innan man kommer till ambivalensen. Ambivalens är när man vet att det är något man måste göra något åt men man vet inte riktigt hur eller när eller var.

Där är jag nu.

Jag måste MÅSTE skriva min bok nu annars kommer jag bli fullständigt tokig. Problemet är att jag inte riktigt vet hur. Jo visst, jag vet hur man skriver, jag kan alfabetet och jag vet hur man använder tangentbortdet på min dator, men det är tiden som inte räcker till. Jag tänkte ju att jag skulle skriva kontrakt med min make som skulle gör att jag fick en deadline och på det sättet skulle jag hitta tider att göra det, för jag hittar ju alltid tid till skolarbetet fast tiden egentligen är slut för länge sedan.

Men jag får aldrig arslet ur vagnen, tummen ur röven eller kommer till skott. Jag kommer hem från praktiken, lagar middag, umgås en kort stund med familjen och sen är det läggrutinerna som håller på fram till åtta halv nio och sen är jag helt mentalt död. Det enda jag orkar då är att låta någon annans fantasi roa mig på teven. Detta märks även på bloggen för den uppdateras bra sällen nu för tiden. På tisdagar är det house, på onsdagar är det lost (vilket jag känner mig varje gång jag tittar på det där programmet) och andra dagar betar vi av något avsnitt av startrek och så har ännu en dag, vecka, månad gått utan att jag fått något skrivet.

Men boken är ju redan klar, men det är som Amadeus säger den är "up here, in my nudle" *pekar på skallen*

3 kommentarer:

  1. Skriv ett kontrakt med dina barn, att om de lägger sig snällt på kvällen, och underlättar att du får skriva din bok. När boken är klar får de nåt litet pris, typ en leksak eller ett spel eller nåt. Sen, säger du, om du får boken publicerad och får pengar för den, kan du lova de ett större pris. På detta sätt kanske det underlättar lite. Säg att mamma behöver en halvtimme eller timme per dag att skriva på. Hoppas att du får den nerskriven snart, jag ser i alla fall fram emot att läsa den (om jag får)

    SvaraRadera
  2. Jag är gärna en i ledet! Det är bara att skicka på, så får du både en mans och en kvinnas åsikter.
    Kram cissi

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive