söndag 4 november 2007

Fin i kanten

Idag ringde en gammal god vän till oss. Vi har inte pratat med honom på flera år, sedan han och min man slutade jobba tillsammans. Men förra helgen så träffade vi på honom på en hamburgebar och vi sa att vi bara måste höras av igen. Så i dag ringde telefonen och jag svarade. Det var han och han ville veta vad vi gjorde den femte december. Jag var ju tvärbombis på att han antingen ville bjuda in sig själv på lite trevligt kvällsfika eller ha över oss, men det visade sig att han ville att vi skulle ta hans lars winnerbäcksbiljetter som han och hans föredetta skulle gått på, men nu var han ju ensam så då ville han hellre att nån annan skulle gå. Vi var värda en barnfri kväll... Inte för att det någonstans talades om att han hade någon barnvakt åt oss.

Hjärnan började arbeta medan han pratade om varför han själv inte ville gå och varför han trodde vi ville gå. Hjärnan hann gå igenom: vill jag gå på winnerbäck, neee det vill jag nog inte. Jag lyssnar ju inte på sånt, nån annan skulle säkert hellre vilja ta den. Oj är jag oartig om jag tackar nej. Jag kan ju tacka ja och ge biljetterna till nån annan, är det ojusst det med?

Då slog det mig, det var ju bara att kasta över telefonen till maken. Han har inga sånna där problem med vad som är fint och ofint att säga i telefonen. "Här" sa jag, "Maken vill nog ha ett ord med i leken" och så kastade jag över telefonen och jag hade riktigt svårt för att hålla mig för garv när han sätter igång:
"Lars Winnerbäck? nej för i helvete, jag skulle inte ens vilja gå om jag så fick betalt för det... va... ja nej, men du får gärna vara barnvakt om du vill ändå. Jasså, jaha, ja nej du vet man blir ju inte barnfri bara för att man får winnerbäckbiljetter, vad hade du tänkt, att vi skulle lämna dom och kanske få hämta ut dom om en fem år hos soc, ha ha ha ja, det kanske skulle vara ett framtidsyrke för dig, sockärring ha ha... du verkar ju ha ett bra uppfostringsknep..."

Ja, vi ska i alla fall inte gå på winnerbäck, jag slapp säga nej till erbjudandet och jag fick mig ett gott skratt åt min makes raka ärlighet. Men han i andra änden telefonsladden, han ska i alla fall komma över på fika hit någon dag, utan winnerbäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive