måndag 29 oktober 2007

Jag har fått en ny vän

Denna vän påminner om en barnsaga som jag hörde när jag var liten. Jag kommer inte ihåg vem det var, men barnet det handlade om hade ett par jättefina mockasiner som hon (jag har minne av att det är en flicka) stoltserade runt med. Efter ett tag kände hon en liten knöl inne i mockasinerna som blev som en liten vän. Denna vän fick ett namn och hon tyckte mycket om sin vän. Efter ett tab började den lilla knölen i mockasinerna att göra ont och hon hade svårt att gå. Men knölen var en vän som till och med hade ett namn, men när fröken eller mamma eller vilken hemsk person det nu var, såg att hon haltade så *drar ett förskräckt andetag* klippte personen bort knölen!!!

Ungefär en sån vän har jag fått, fast den sitter inte i nån mockasin utan mellan stortåbenet och tån bredvid stortåbenet, låt oss kalla den för pektån, alltså pektåbenet. Mysko, tårna är lite som flickans kön, det finns inga bra namn på dom så man snor från andra delar av kroppen istället, som framstjärt, pektå. Ja ja, ialla fall.

Om någon får för sig att ta bort den så hoppas jag att det inte är med en vanlig kökssax i alla fall.

Jag har haft halux valgus i många år. För er som inte vet vad det är så är det när stortån faller in mot de andra tårna, alltså pektån, långtån, ringtån och lilltån, men framförallt pektån efterson det är den som är precis bredvid stortån. Sedan utvecklas det, i leden mellan själva foten och stortån, på insidan av foten, en broskutväxt som blir större och större genom åren. Under vinterhalvåret när det är kallt och fuktigt kan jag lida mycket av denna utväxt och jag har försökt få remiss till operation fast fick då veta av läkaren att min broskutväxt skulle försvinna om jag använde hålfotsinlägg. Ja jag säger då det, läkarvetenskapen går verkligen frammåt, nu har de tagit fram hålfotsinlägg som tar bort broskknölar, men tyvärr hittar jag inte denna underbara uppfinning. De hålfotsinlägg jag hittar gör bara ont.

Min nya knöl, den mellan tåbenen, har jag fått höra troligen också är en broskbildning, mellan benen som är ett resultat av en överdimentionerad halux valgus. Detta har jag inte fått läkarutlåtande om, men eftersom läkare kan ordinera hålfotsinlägg för att få bort broskknölar så känner jag min lika säker med en lekman, vilken som helst.

Knölen jag har gör inte ont (än), den är liksom mjuk men ändå hård i mitten och jag har kommit på att den måste få ett namn, men vad. Jag menar, knöl är så otrevligt och opersonligt, denna utväxt kommer säkert att finnas hos mig under resten av mitt liv. Jag vill kunna vara den där knasiga gråhåriga tanten på ålderdomshemmet som kan sitta och prata om minnen som jag, och knölen, har tillsammans. Så länge får den hete, knut, så får vi se om jag kan komma fram med något bättre namn tills i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive