lördag 25 december 2010

Julutvärdering

Vi gick in med låga förväntningar vilket skapade en väldigt lugn och ohetsig julafton. Jag och maken låg och levde på nyponsoppa fram till halv ett. Sen klev jag upp, satte igång teven och förvarnade barnen om att trolltyg i tomteskogen skulle börja.

En mycket liten jullunch dukades fram bestående av det sonen ville ha och fiskbullar. Sen kom fikat fram och julklappsutdelningen gick av stapeln. Vi hade ungefär 3-4 julklappar var vilket var överstökat på en halvtimme. Efter det försvann barnen in i sina rum och jag och maken började plöja en av mina julklappar, the x-files.

Jag kom nog aldrig riktigt i julstämning men vi hade otroligt mysigt ändå och när jag ringde till föräldrarna och syskonet för att hälsa god jul, alltså där vi skulle befunnit oss om vädret, trafiken och våra magar tillåtit, så hade dom långt kvar att gå i julklappsutdelningen. Barnen hade tröttnat och jag kunde höra en viss stress i rösten. Då kändes det lite skönt med denna väldigt avslappnade och korta jul som vi genomgick ändå.

Höjdpunkten av allt var ju också att jag bara behövde smaka på ischokladen åt ett håll, tyvärr betyder det att jag kommer vara tvungen att dras med dom nu i januari.

Nu kastar jag bort den bittra fasaden och blickar framåt; ordentlig julafton kommer att firas i morgon tillsammans med makens mamma och sambo, med skinka, köttbullar och allt annat som hör julafton till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive