tisdag 30 september 2014

Hur jag kommer recensera litteratur

Eftersom jag är socionom i botten och utbildar mig till skrivpedagog vill jag koppla dessa kunskaper samman i mitt arbete. Förutom att jag planerar att arbeta kurativt med skrivandet i fokus, tänker jag lägga in ett tema i min blogg. Jag kommer skriva och recensera fantastiklitteratur utifrån kriterierna genusperspektiv, etniskt perspektiv och samhällsperspektiv. Som socionom är just de frågorna i fokus i allt arbete eftersom man arbetar inom samhället med olika etniciteter och med genus som grund i mycket. Just frågan om hur kvinnorollen eller flickrollen inom fantasy framställs är ofta i fokus och negligeras med kommentarer om att det är tidsenligt berättat för att komma runt stereotypa porträtt, även om just fantasy inte är bundet med vår egen verklighet. Jag vill även lägga in en större tyngd när jag går igenom böckerna jag skriver om för att inte fastna i ett subjektivt tyckande.

Jag kommer använda en tiopoängsskala var för Genus och Etnicitet medan jag i dagsläget endast kommer använda mig av den samhälleliga bilden för att kunna placera boken eller filmen och analysera bilden som placeringen ger. De sammanlagda poängen som Genusanalysen och den Etniska analysen ger kommer jag dela på fyra, för att kunna ge boken eller filmen en poäng på en femgradig skala.

När jag tittar på genus i en bok eller film kommer jag utgå ifrån:
  • Antal kvinnor, när de presenteras, deras personlighet, stereotyper (offer, förövare, hjälte etc.), Russotestet som jag även kommer använda på heterosexuella utifrån förväntan på grund av kön och sist hur långt in i boken/filmen Bechdeltestet uppfylls om det alls gör det.
  • Antal män, när de presenteras, deras personlighet, stereotyper (offer, förövare, hjälte etc.), Russotestet för att både utvärdera hbtq men även männen utifrån stereotyper och sist hur långt in i boken/filmen Bechdeltestet uppfylls. 
  • Jag har valt att använda mig av Bechdeltestet och Russotestet på både män och kvinnor för att kunna göra en jämförelse eller för att kunna belysa om en bok har en motsatt representation. 
  • Jag kommer se på relationer mellan kvinnor och kvinnor, mellan män och män, mäns relation till kvinnor och kvinnors relation till män. 

När jag tittar på etnicitet i en bok eller film kommer jag utgå ifrån följande:
Eftersom jag kommer att analysera även episk fantasy samt science fiction kommer jag först få avgöra vad som utgör normen i fråga om etnicitet. Efter det kommer jag att använda mig av följande frågeställning
  • Innehåller boken eller filmen någon med avvikande etnisk bakgrund i fråga om utseende, kultur eller religion?
  • Medverkar karaktären endast för att definiera en etnisk identitet som annorlunda från normen eller är deras person lika unik och kan särskiljas från andra karaktärer på samma villkor som de inom normen?
  • Är de stereotypt beskrivna?
  • Är personen invävd i plotten på ett sådant sätt att historien blir påverkad om man tar bort den? Karaktären är alltså inte bara där för att vara en excentrisk krydda byggd på stereotypa karaktärsdrag.
När jag tittar på samhällsbilden i en bok eller film kommer jag utgå ifrån:
  • Var utspelar sig handlingen i fråga om samhällsklass och stadsbild? Hur framställs detta?
  • Vilken samhällsklass är det som representeras? Hur framställs den?
  • Framställs fler samhällsklasser? På vilket sätt framställs dem i jämförelse med den som ligger i fokus?

 Eftersom jag redan läst Pål Eggerts Borde vara död kommer jag att analysera den först. Framförallt är det spännande både på den etniska skalan men även på den samhälleliga. Eftersom jag just nu läser Dean R Koontz bok Odd Thomas kommer jag att analysera den efteråt.

Efter det har jag ett litet axplock av böcker där vissa har blivit valda efter att författaren eller en läsare bett mig om analysen, och andra för att jag själv tänker att det kan bli en spännande analys. Om du vet några böcker som jag borde analysera, tveka inte inför att berätta det för mig i kommentatorsfältet nedan.

måndag 29 september 2014

Min bokmässa

 Knappt utvilad eller intryckssmältad ska jag försöka beskriva den bästa bokmässan hittills. Varför jag ser den som den bästa kan ha med mycket att göra. Det kan ha att göra med att det är första mässan jag faktiskt hade en egen fysisk bok med mig. Det kan även ha att göra med att det var många härliga människor som jag tyckte om att hänga med som hade egna montrar i år. Det kan även ha att göra med att jag hade en tanke innan jag åkte, som handlade om hur jag ska promota mig och vilken riktning jag ska ta inom skrivpedagogiken och min blogg, som fick mycket bra respons från andra inom genren. Det kan även ha att göra med att det var många oväntade personer som visste vem jag var trots att jag inte trodde jag syntes alls i etern.


Var hängde jag mest? Så klart var en av mina egna hotspots Andra världars monter, en härlig favorit bland litterära människor. Öppna, positiva och glada, men allt för ofta med dåligt tajmade förkylningar, skärpning på den fronten om jag får be! Här ovanför är den vänstra bilden på Jakkin Wiss och Anna Vintersvärd som skiner upp sin monter. Den högra bilden är Aengeln Englund och jag med Anna Vintersvärd som liksom ramas in i bakgrunden. De sålde i stort sett slut på sina böcker i montern vilket jag tycker var väldigt roligt, inte bara för att jag hoppas på det bästa för mina vänner, utan också för att det visar på ett tydligt uppsving för fantastiklitteratur.

De här bilderna är tagna ur andra favoritmontern, nämligen Mörkersdottirs monter. Det fina var att den även låg bredvid mitt eget förlag, eller tja, jag har ju noveller hos både Andra världar och Mörkersdottir så de är ju på sätt och vis också mina förlag. Men, siste men inte minst, min tredje favoritmonter, där jag gett ut min egen fysiska riktiga bok, nämligen Idus. Jag hängde där väldigt mycket också men har tyvärr inte lika mycket bilder från detta. Jag passade på att gå och kolla av, hälsa på författarkollegor och prata med min förläggare om olika frågor rörande Alvhilda, promotion och försäljning.
Mörkersdottir hade två roliga mingel, ett Steampunkmingel i samarbete med Andra världar och ett Zombiewalkmingel i samarbete med Undrentide förlag. På översta bilden till vänster är det en fin gruppbild på folk med steampunkklädnad från deras mingel, och den undre till vänster är från zombiewalken. Den högra bilden är den fantastiska treenigheten av kvinnliga fantasyförläggare, Anna Vintersvärd från Andra världar, Elin Holmerin från Unrentide förlag och Frida Arwen Rosesund från Mörkersdottir förlag.

Jag halkade även in på ett spänningsmingel, vilket var mycket väl organiserat och utfört av årets bloggambassadörer.Först talade Emelie Schepp om hur hon började sitt författande. Att hon gått igenom alla sina favoritböcker för att se vad det var hon gillade, och sedan bygga sitt eget utifrån det. Efter henne kom Andres Fager in som ett yrväder och pratade om sina skräckböcker. Han var som en frisk och lite vild fläkt som yrde runt och väckte alla som möjligen satt och dagdrömde. När han var klar berättade Sofie Sarenbrant om hur hon kommer på sina historier. Hon berättade hur hon kom på idén med "Visning pågår" och jag kände igen mig i hennes sätt överfallas av idéer och upplevde att vi hade ungefär samma sjuka hjärnor båda två.

 Det här året är första året jag gick in för att gå på seminarier. Första seminariet var Pernilla Alms och Malin Roca Ahlgrens seminarium Inne med ADHD och ute med läxor. Pernilla berättade om hur hon lägger om sina lektioner så att de kan arbeta intensivt under den tiden och inte behöver ta hem sitt arbete. Malin pratade om hur upplevde att den bok hon skrivit saknades när hennes dotter fick diagnosen. En positiv bok för unga om ADHD.
Jag hann med att lyssna på ett seminarium om dystopi och utopi. Där fick jag höra om hur man gör för att komma på roliga sporter att utöva i tyngdlöshet samt hur man lever under kupoler efter den stora katastrofen. Något jag själv har en viss bokidé om, men lite mer komplicerat än det jag fick höra här. Däremot utvecklades min idé väldigt mycket under föreläsningen.
Jag hann med att höra Karin och Nenes fantastiska lista på episk fantasy där man kan hitta alla möjliga inriktningar, utifrån olika delar av Games of thrones. Undan gick det och de hänvisade till sin fina blogg där de skulle lägga upp listan efteråt, och den listan hittar ni här.
Eftersom det stod att det skulle handla om hur man kunde göra en zombie efteråt, kunde jag inte låta bli att sitta kvar. Jag fick därför ta del av en mycket rolig föreläsning om hur en tredjedel av hela jorden befolkning är zombies, utifrån att det finns en encellig organism som bara kan föröka sig i katter. Ja, tro det eller ej, men det fanns forskning på det.
Jag smet även in på ett seminarium av Kajsa Ingemarsson om hennes senaste bok Modern mystik. Det var en föreläsning min man skulle fnysa åt, vilket gjorde den lite extra spännande. Det handlar om den där känslan man har inom sig, den där som säger att man skall göra något eller gå någonstans, men det inte finns några konkreta tecken på.

Se hela föreläsningen här
Det seminarium som jag var mest förväntansfull inför som som jag kände var inspirerande inför min nya blogginriktning, var "Flickbilden i fantasy". Jag har funderat länge på vad jag ska göra med min blogg och har kommit fram till hur jag ska nischa den inför mitt framtida arbete inom litteraturen. Eftersom jag är socionom i botten och tycker frågor om genus, etnicitet och samhälle är intressanta och jag kan tycka att många bokrecensioner är en aning subjektiva, skall jag börja analysera böcker inom fantastikgenren utifrån just de ovanstående perspektiven. Exakt hur jag kommer gå till väga kommer i ett senare blogginlägg. Anledningen till att jag trodde att det kanske kunde vara intressant är just för att jag har hört diskussionerna kring hur flickor och kvinnor framställs inom fantastiklitteratur. Under hela bokmässan pratade jag med folk inom fantastikinriktningen och alla var mycket positiva och bad mig även analysera just deras böcker utifrån detta. Det gjorde att jag kände en ännu större inspiration inför framtiden. Seminariet var även det mycket kul att höra på och jag blev mycket nyfiken på Maria Turtschaninoff senaste bok. Det var kul att höra på hur Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren tänkte när de skrev Engelforstrilogin.

Efteråt pratade jag lite med Johanna Koljonen som gav mig ännu mer positiv känsla inför min nya blogginriktning. Det ska verkligen bli kul att bryta den här, för mig, nya marken i det offentliga och inte bara diskutera och prata om det med vänner.


Det här är vad jag kom hem med. Långt ifrån alla böcker jag faktiskt ville ha med hem.

onsdag 24 september 2014

Merida normbryterskan - förebild

Merida the norm breaker 

Bild lånad från z-issue

Merida är en envis sextonårig prinsessa, dotter till drottning Elinor som styr kungadömet tillsammans med sin man kung Fergus. Elinor har en hel del förväntningar på sin dotter som Merida inte är intresserad av att leva upp till. Medan Elinor försöker uppfostra Merida till att bli en välartad dam av hovet är Merida själv mer intresserad av ta kontroll över sitt eget öde. Merida är en framgångsrik bågskytte, kunnig svärdskämpe, fantastisk ryttare och klättrar i berg som få vågar trotsa. Trots hennes envishet och sitt utåtagerande personlighet är hon snäll och omtänksam samt har ett sinne för skämt och bus, speciellt med sina yngre trillingbröder.

Merida is a stubborn sixteen year old princess, the daughter of Queen Elinor. Elinor has a lot of expectations that Merida's not interested of live up to. While Elinor trying to raise Merida to become a well-behaved lady of the court Merida herself is more interested in taking control of her own destiny. Merida is a successful archery, skilled sword fighter, great riders and climb mountains that few dare to defy. Despite her persistence she is kind and caring.

Bild lånad från Disney princess wikia
I sin modiga, djärva, vågade, envisa, rebelliska och egensinniga personlighet passar hon inte in i rollen som prinsessa. Istället för att vara en jungfru i nöd som underkastar sig traditionen och de sociala reglerna som hennes samhällsnorm förväntar av henne, gör hon uppror och står upp mot sitt arv som prinsessa och vill inget annat än att vara en vanlig tjej. Eftersom hon är väldigt atletisk och älskar att rida och träna på bågskytte upplevs hon som ganska ograciös med dåligt uppförande och pojkflickig i sitt sätt. I sitt robusta och impulsiva sätt påminner hon mycket om sin far men hon har garanterat fått sin envishet och ovilja att lyssna på andra av sin mor.

In her brave, bold, daring, stubborn, rebellious and headstrong personality she is not fitting into the role of a princess. Instead of being a damsel in distress who submit to the tradition and the social rules that is expected of her, she rebelled and stands up to her heritage as a princess and wants nothing more than to be a normal girl. In her robust and impulsive way she reminds a lot about her father, but her stubbornness and unwillingness to listen to others she got from her mother.

Bild lånad från The gnomonworkshop
I berättelsen beskrivs hennes personlighet både som positiv och negativ. Hon och hennes mammans envishet gör att de hamnar i luven på varandra och båda deras ovilja att lyssna på den andra får förödande konsekvenser. När Merida tar sin framtid i egna händer, vägrar låta sig vara ett pris att vinna, och dessutom offentligt visar sig bättre än någon av sina slagskämpar, strider hon mot alla förväntningar hon har på sig och får banningar av sin mor. Klyftan är därmed skapad.

She and her mother's unwillingness to listen to the other have devastating effects. When Merida refuses to be a price to win and also publicly showes that she is better than any of her suitors.

Bild lånad från Salon

När de kryddat deras osämja med lite sedvanlig magi är det dags för Merida att istället visa på vilket sätt hennes personlighet är bra. Hon räddar sin mor genom att tro på henne, slåss för henne, visa henne på vilket sätt hennes kunskap är bra, även för kvinnor. Modern är tvungen att lyssna på sin dotter och dottern är tvungen att inse att hennes beteende kan ha konsekvenser. Filmen upphöjer kvinnan/flickan, till inte bara ett objekt, en vinst och ett utseende, till någon med vilja, styrka och handlingskraftighet. Något vi är svältfödda med i barnfilmer, framförallt från Disneys håll. I mina ögon är detta en stark Mamma/dotter-bonding-film som går utanför den uppmurade box av sött och undergivet som brukar vara temat i ”tjejfilmer”. Det som dessutom är spännande är, att även om mamman här går efter värderingarna att en prinsessa skall vara skötsam, inte springa i skogen och skjuta pil, ha fint bordsskick och inte rusa åstad, är hon inte som rollfigur svag. Hon är stark men inte på ett utåtagerande sätt. När hon säger ifrån tystnar rummet, alla män underkastar sig hennes vilja, inte minst hennes stora burdusa man. Det är mycket starka kvinnoporträtt i filmen, rakt igenom.

After some customary magic, it's time for Merida to save her mother by believing in her and fight for her. The mother is forced to listen to her daughter and the daughter is forced to realize that her behavior can have consequences. The film show the woman / girl, not just as an object, a trofee and an appearance Instead she is some one with strength and courage. What is also interesting is that even if the mothers values ​​that a princess do not run in the woods and shoot the arrow, she is not a weak character. There are very strong female portraits in the film, through and through.

Bild lånad från parade Condenast

Problemet med Disney är att de är blinda inför vad de själva lyckats skapa. Det dröjde inte länge förrän de ville introducera Merida i deras collage av prinsessor men för att passa in där kunde inte Merida vara den spunky tjej hon ville vara. Hon bantades ner, fick större byst, hennes ostyriga hår blev välfriserat och hon klämdes in i den klänning hon själv lät spricka för att kunna utöva det hon ville. De tog bort hennes pil och båge som hon alltid haft på alla andra bilder, och lät henne stå för skönhet och Disneys kvinnliga ideal. Föräldrar höjde rösterna mot den nya anpassade Merida och skaparen av Merida, Brenda Chapman, skickade ett brev till Disney där hon bad dem ta tillbaka ursprungsMerida. Hon uttryckte: ”Det finns en ansvarslöshet i detta beslut som är förödande för kvinnor och unga flickor. Disneys marknadsföring och de krafter som verkar för att låta dem göra sådana saker borde skämmas.” 

För det är precis vad Merida är och står för, och det är just därför jag vill belysa den kvinnliga rollkaraktären, just för att hon bryter den norm som våra barn matas med, hon är en viktig del i våra barns identifikation. Det är sådana roller som jag ser är viktiga att eftersträva i film och litteratur. De som bryter mot normen.

Disney's problem is that they are blind of what they managed to create as they wanted to introduce Merida in their collage of princesses. To fit in there she could not be the spunky girl she wanted to be. She was slimmed down, got bigger bust, her unruly hair became nice and she was squeezed into the dress she her self had ripped and let her stand for beauty and Disney's female ideal. Parents raised voices and creator of Merida, Brenda Chapman, sent a letter to Disney, where she asked them to take back Merida as she was.
"There is an irresponsibility to this decision that is appalling for women and young girls. Disney marketing and the powers that be that allow them to do such things should be ashamed of themselves."
That is exactly what Merida stands for, and that's exactly why I want to highlight her role of female character, because she goes against the female role that our children are fed with, she is an important part of our children's identification. She is a norm breaker, and they are important.
 
Källor:
www.marinij.com
Disney.com och

 

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive